Het lijkt hier soms net Nederland. - Reisverslag uit Alicante, Spanje van Maureen Wetering - WaarBenJij.nu Het lijkt hier soms net Nederland. - Reisverslag uit Alicante, Spanje van Maureen Wetering - WaarBenJij.nu

Het lijkt hier soms net Nederland.

Blijf op de hoogte en volg Maureen

22 Maart 2016 | Spanje, Alicante

Buenas,

Hier zit ik dan al bijna 2 maand in Spanje en wat gaat de tijd snel. Veel indrukken en al heeeeel veel gezien. Mijn stage op de intensive care is leuk maar heel anders dan hiervoor, de ene dag is het heel druk en de andere dag zitten we voor ons uit te kijken en vragen we ons echt af wat we er doen. Afgelopen week bijvoorbeeld.. Op de intensive care zijn 8 boxen ( kamers ) je denkt misschien wat weinig maar deze heeft nog geen 1 keer in mijn afgelopen 2 weken vol gelegen en elke dag denk ik wanneer komt er nou de dag dat het eens helemaal vol ligt en het weer word zoals dag 1 ? Het vliegen en rennen. Dit komt natuurlijk omdat ik in een privé ziekenhuis zit en niet zoals in Nederland een gewoon ziekenhuis. Afgelopen week hadden we dan ook nog 2 patienten met de EPOC griep hier mochten wij als studenten niet komen en gingen alleen mijn collega's heen, de deur van deze kamer was gesloten en je mocht hier alleen heen als je gemaskerd was en je speciale pakken aan deed. Deze patienten zijn weer beter en zijn weer van de intensive care af. Het is dan ook heel verschillend sommige patienten liggen er 10 dagen of zelfs nog meer en sommige slapen er een nachtje en gaan dan naar de gewone afdeling. Maar het is een erg leerzame plek

Natuurlijk zijn er minder leuke momenten op stage. Dit is mijn eerste stage waar ik heb meegemaakt dat er een patient is overleden deze patient lag dan ook al 46 dagen in het ziekenhuis en was ongenezelijk ziek. Ik wist dat het eind van het leven van deze patient er aan zat te komen maar schrok 's ochtends aardig toen ik de vitale functies aan het noteren was van de monitor, de bloeddruk was zo laag dat ik vroeg hoe dat kon ? Waarop ik het antwoord kreeg i think he is going to die.. De familie was nog niet aanwezig terwijl ik van Nederland juist weet dat de familie hierbij aanwezig is, door deze nieuwe indruk vroeg ik me veel dingen af en vroeg alles aan mijn supervisor. De familie was dus al wel onderweg, de familie was aanwezig en kon afscheid nemen, hierna ging de familie weg en werden de stekkers uit de monitor getrokken en werd het zuurstof masker en alle medicatie verwijderd, hierna hoorde ik de patient nog een paar keer ademen en zag ineens geen ademhaling meer de patient was overleden, ik vind het 'gaaf' dat ik hier bij aan heb mogen staan, echt heel erg indrukwekkend, natuurlijk een paar traantjes gelaten maar de tanden op elkaar en doorzetten.. Ik heb dan ook geholpen met de laatste zorg aan deze patient, de infusen verwijderen, de katheter verwijderen enzovoort. Ik keek er dan ook nog best raar van op dat er nog gewoon bloed buiten het lichaam stroomde, kan dit ? Hoort dit ? Ik wist het niet maar hierop kreeg ik antwoord van de verpleegkundige / supervisor van de afdeling, na deze zorg werd de man in een soort zak gedaan die ook word gebruikt als je verongelukt met een ongeluk zodat de man zo naar de aula kon worden vervoerd, tijdens deze handeling ook nog even weer een schrik want de ogen van de patient gingen ineens open toen wij de man op zijn zij hadden gedraaid. Waarop ik weer mijzelf dingen ging afvragen. Normaal ben ik namelijk niet iemand die graag bij een overleden patient staat maar na deze keer heb ik denk ik heel veel geleerd en veel gezien en vond ik het allemaal heel erg intressant.
Verder was het echt een super rustige week en was het soms gewoon een beetje saai omdat er bijna geen zorg werd geleverd aan de clienten die er lag. Er liggen wel veel mensen die een hersentumor hebben gehad of een andere tumor.

Dit weekend was het vriendjes weekend, de vriendjes van de huisgenoten waren er ondanks dat hebben we het erg leuk gehad dit weekend met elkaar en hebben we vrijdag nacht doorgehaald tot de vroege uurtjes ( 06.30 ) en gingen we zaterdag gewoon weer vrolijk verder. Zaterdag werden we wakker en zagen we dat de winkels dicht waren. Het was San Jose day, erg vervelend want zaterdag is boodschappen dag en doordat we dit niet wisten hadden we niets in huis en hebben we het dus maar overleeft op kale pasta met een paar dingen van wat we toevallig nog in huis hadden. Zondag was een drukke dag in de straat, een soort van palmpasen leek het wel een hele optocht en super veel mensen in de stad, normaal zijn hier op zondags de winkels dicht maar zondag waren ze dan toevallig wel open ivm de drukte die in de stad was. Wij dachten dus ook dat de supermarkt open zou zijn maar hier aangekomen was dat dus de domper van de dag en zat deze helaas wel dicht. In de corte ingles zit een supermarkt en deze was wel open dus hier maar de nodige boodschappen gedaan.

Afgelopen weekend was het dan ook heerlijk weer en hebben we onze eerste dag strand kunnen pakken, helaas was dit 1 dag en hebben we nu al 2 dagen regen. Vanaf morgen word het wel stralend weer en hopen we dat dit zo blijft. Dit weekend is het dan ook Pasen en hebben we 'vakantie' vanaf donderdag tot en met maandag. Het eerste weekend van april gaan we dan ook een weekendje naar Madrid.

Dit was weer een verhaaltje en ik hoop dat jullie het leuk vinden om mijn verhalen te lezen.

Groetjes Maureen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maureen

Actief sinds 19 Jan. 2016
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 3442

Voorgaande reizen:

29 Januari 2016 - 31 Juli 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: