Tussenevaluatie. - Reisverslag uit Alicante, Spanje van Maureen Wetering - WaarBenJij.nu Tussenevaluatie. - Reisverslag uit Alicante, Spanje van Maureen Wetering - WaarBenJij.nu

Tussenevaluatie.

Blijf op de hoogte en volg Maureen

04 Mei 2016 | Spanje, Alicante

Hoi allemaal,

Hier ben ik dan weer met een nieuw verslag. In dit verslag ga ik vertellen over mijn stage op de OK en mijn tussenevaluatie die ik vandaag 4 mei heb gehad met het hoofdzorg van het ziekenhuis.

Ik geniet elke dag van mijn stage en ga iedere dag met veel plezier naar stage toe. Ik vind de OK echt super leuk en dit vooral omdat ik elke dag wat anders zie. Dit vind ik dan ook het leuke aan het werken in de zorg omdat ik afwisseling van het werk belangrijk vind en erg leuk.
Ik loop bijna iedere dag met dezelfde verpleegkundige mee en kan het dus ook erg goed met hem vinden. Doordat ik de spaanse taal beter begin te begrijpen vind ik het ook steeds leuker worden. Ik kan dan nu ook eindelijk dingen vragen in het spaans en kan dus ook goed begrijpen wat me word verteld. De verpleegkundige waar ik dus mee mee loop tekent veel voor me en zo word het nog duidelijker welke operaties er zijn. Ook vraag ik iedere dag aan de gynaecoloog of er nog bevallingen zijn, want dit heb ik al super vaak gezien. Ik heb dan al een stuk of 6 keizersnedes mogen zien en 1 natuurlijke bevalling. Dit was gisteren op dinsdag 3 mei. Ik zag namelijk dat er in de bevallingskamer een vrouw lag dus ik ging er heen en vroeg wanneer de bevalling plaats vond. De gynaecoloog gaf aan dat het nu allemaal nog rustig was maar zodra er meer aan zat te komen dat ze me op wou halen zodat ik mee kon kijken. Rond half 2 werd ik dan opgehaald en zei ze dat de bevalling echt ging beginnen. Ik liep natuurlijk met een grote smile op mijn gezicht achter de gynaecoloog aan, want hoe tof is het om gewoon op nog geen meter afstand te zien hoe er een kind te wereld komt. De vrouw die aan het bevallen was was goed te spreken en voelde zich dan ook prima. Ze gaf ook aan het geen probleem te vinden dat ik mee mocht kijken. De gynaecoloog ging de schaamlippen van de barende vrouw aan de kant doen en ik zag gewoon al het hoofdje zitten, super gaaf om dit te mogen hebben te zien, toen de gynaecoloog aangaf dat de vrouw mocht beginnen met persen was het nog geen 5 minuten en de baby was eruit. De ouders waren erg emotioneel en vonden het heel mooi. Hierdoor raakte ik ook wel emotioneel... Tuurlijk zal ook eens niets dat ik weer moet huilen om iets wat ik zag. Al met al dus een hele mooie ervaring om dit te mogen hebben te zien.

De keizersnedes vind ik ook heel gaaf om te zien, maar omdat ik dit natuurlijk al meerdere keer heb gezien vind ik het nog steeds wel erg indrukwekkend om te zien hoe dit gaat. En wat een bloed verlies je eigenlijk tijdens zo'n keizersnede.. Hier in het ziekenhuis mag de man er niet bij zijn bij de keizersnede en komt het kind niet meteen na de keizersnede bij de moeder te liggen. Eerst word het kind gewogen en gemeten en daarna gewassen en in de kleren gedaan en dan pas gaat het naar de moeder. De moeder mag de baby echt maar minimaal een minuut vasthouden en dan gaat het kind naar de vader. Voor mijn gevoel heel anders dan in Nederland dus.

Andere operaties die ik bijvoorbeeld heb gezien zijn : een nieuwe knie, een blinde darm die word verwijderd, abortus, liposuctie, baarmoeder verwijdering, borstvergroting dit is trouwens een operatie die je echt elke dag bijna wel tegen komt maar dan zitten er ook gewoon vrouwen bij van een jaar of 40 die de siliconen laten verwisselen omdat ze de siliconen al soms wel 20 jaar dragen, spiraal verwijdering, hernia's verwijderen, kiestes die worden verwijderd, ik zie dus heel veel want dit is nog niet eens alles maar wel voor een groot deel alles wat ik al in deze paar weken heb gezien. Er zitten ook operaties tussen waar ik niet veel van snap maar het wel heel erg intressant vind.
Ook sta ik veel te assisteren bij rontgen foto's en heb ik een pak aan van loot, wat een zwaar ding en dit merk je na een dag echt wel aan je schouders en je rug, maar echte meiden klagen niet. :

Vandaag hadden we dan de tussenevaluatie dit ging over mijn stage die ik heb gelopen op de intensive care. Ik was best wel een beetje zenuwachtig omdat ik het gevoel had dat ik het daar wel beter had kunnen doen, maar dit viel echt reuze mee. Ik gaf mijn beoordelingsformulieren aan het zorghoofd en het zorghoofd begon over me te praten, ik was een prettige student om mee samen te werken, ik ben leergierig en wou graag dingen zien die nieuw voor mij zijn / waren. Overal waar wat te leren viel stond ik bij, dit was erg positief. Ook vond het zorghoofd het knap van mij dat ik toch probeerde te communiceren met de familie en de client ondanks dat de taal voor mij lastig is om terug te praten en vooral als de spaanse hun eigen tempo van praten aanhouden. Ik ben dus erg blij met deze feedback. Eigenlijk had hij vrij weinig over mij op te merken, gewoon doorgaan zoals ik het nu dus doe.

Vandaag uit stage gekomen en er stond een afspraak bij de kapper, dit mocht ook wel want in Nederland ben ik voor het laatst naar de kapper geweest, alweer 3 maand geleden dus. Maar wat was dit goed voor elkaar. Mijn haar werd gewassen en werd goed geknipt, ook zat er tijdens de wasbeurt van mijn haar een massage stoel achter me dus ik kon terwijl mijn haar werd gewassen genieten van een massage.

De tijd vliegt voorbij, nog maar 8 weken en dan zit ik alweer in Nederland, de komende weekenden zijn dan ook goed volgeplakt, volgend weekend zit ik in Ibiza, dan zijn mijn ouders er dan start ik alweer op de andere afdeling de spoedeisende hulp, de laatste afdeling van deze stageperiode. Dan moeten we alweer afscheid nemen van onze huisgenoten want die gaan begin juni naar huis... We gaan dan nog een keer naar een markt en een waterpark, een dagje naar Valencia en ga zo maar door, nog een hele planning voor ons te gaan dus, we vermaken hier ons dus prima!

Ik heb er ook weer een paar foto's op gezet.

Zo dit is volgens mij alweer een hele lap tekst dus ik maak er weer een eind aan en zal er binnenkort weer wat op zetten.

Liefs, Maureen.



  • 04 Mei 2016 - 21:49

    Annie Wetering:

    Hallo Maureen,
    Wat een mooi verslag! Je maakt veel mee hoor.
    Wat goed dat de tussenevaluatie zo goed is.
    Nog goede weken daar en een veel plezier met het bezoek van je ouders!

    Liefs
    Evert en Annie.

  • 04 Mei 2016 - 22:02

    Mam:

    Hallo Maureen,
    Leuk hoor weer een verslag van jou.
    Fijn dat het zo goed gaat en dat de mensen in het ziekenhuis tevreden over jou zijn.
    Groetjes van ons allemaal.

  • 21 Juni 2016 - 20:37

    Miranda :

    Hoi Maureen,

    Wat leuk om te lezen! Mama vertelde van deze site dus ben nu ff alle verslagen aan het lezen. Maar wat een ontzettend leuke stage en wat heb jij veel gezien. Gaaf!
    Nog paar weekjes... lees nog even verder!

    Groetjes Miranda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maureen

Actief sinds 19 Jan. 2016
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 3463

Voorgaande reizen:

29 Januari 2016 - 31 Juli 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: